Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Πώς μαθαίνουμε στο παιδί την υγιεινή διατροφή

Η υγιεινή διατροφή είναι πολύ σημαντικό κομμάτι για την σωστή ανάπτυξη ενός παιδιού. Πώς μπορούμε όμως να το πείσουμε να την ακολουθήσει και φυσικά να κατανοήσει την σημασία της;

Δείτε στη συνέχεια μερικά tips που θα κάνουν πιο εύκολη τη διαδικασία, τόσο για εσάς όσο και για το παιδί σας, εισάγοντας την υγιεινή διατροφή στην καθημερινότητα του.

Tip #1: Συγκεκριμένες αιτιολογίες, όχι αφηρημένες έννοιες

Τα παιδιά αδυνατούν να κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες πριν φτάσουν σε ηλικία 11 ή 12 ετών. Όταν λοιπόν τους μιλάτε για αφηρημένες έννοιες όπως «βιταμίνες και ιχνοστοιχία», «πρωτεϊνες, ασβέστιο και κορεσμένα λίπη», «διατροφική αξία τροφών», «πεπτικό σύστημα» κ.α. το μόνο που καταφέρνετε είναι να μπερδέψετε το παιδί.

Αντίθετα προτιμήστε να μιλάτε με πολύ συγκεκριμένες έννοιες και οδηγίες για την διατροφή του παιδιού.

Για παράδειγμα, μερικές συγκεκριμένες οδηγίες προς το παιδί είναι:

  • Να τρως πολλά διαφορετικά τρόφιμα κάθε μέρα
  • Να τρως φρούτα και λαχανικά όλων των χρωμάτων του ουράνιου τόξου κάθε μέρα
  • Ταξινομήστε τα τρόφιμα ανάλογα την προέλευση τους (από την γη, από τα δέντρα, από κάποιο ζώο κλπ)
  • Ταξινομήστε τα εποχιακά τρόφιμα
  • Κατηγοριοποιήστε τα τρόφιμα σε αυτά που μπορούμε να τρώμε κάθε μέρα (πχ λαχανικά) και σε αυτά που μπορούμε να τρώμε κάποιες μέρες το μήνα (πχ τηγανητές πατάτες).

Tip#2: Αποφύγετε τις δυσνόητες εκφράσεις και λύστε κάθε απορία τους

Τα παιδιά συχνά αποστηθίζουν φράσεις και τις επαναλαμβάνουν χωρίς να τις κατανοούν. Για παράδειγμα, τα μικρά παιδιά πιθανώς δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει «ποικιλία τροφίμων» και πολλά παιδιά μπορεί να νομίζουν μόνο ότι η λέξη «δίαιτα» αφορά μόνο την απώλεια βάρους. Άλλοι όροι που μπορεί να μην κατανοούν τα παιδιά είναι το «υγιές βάρος» ή η «χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά». Όταν μιλάτε με το παιδί σας, για το φαγητό να το ρωτάτε κάθε τόσο τι σημαίνουν οι εκφράσεις που λέει και να το βοηθάτε να κατανοήσει την σωστή τους έννοια αν χρειαστεί.

Tip #3: Να έχετε παραδείγματα με εικόνες

Όταν αναφέρεστε σε ένα συγκεκριμένο τρόφιμο, δείξτε το στο παιδί είτε ως φυσικό αντικείμενο, είτε ως φωτογραφία, ώστε το παιδί να καταλαβαίνει για τι πράγμα μιλάτε. Συζητήστε για το φαγητό που ετοιμάζετε ή τι θα ήθελε το παιδί για δείπνο. Ρωτήστε το παιδί αν ξέρει πού βρίσκουμε τα τρόφιμα και πώς μεγαλώνουν καθώς και ποια είναι η εποχή που τα τρώμε.

Tip#4: Εστιάστε στα άμεσα οφέλη

Τα παιδιά ζουν στο παρόν, επομένως επικεντρώνονται στα άμεσα οφέλη και όχι στα μακροπρόθεσμα. Επομένως δεν κατανοούν τον «κίνδυνο παχυσαρκίας» ή την «ανάπτυξη καρδιακής νόσου» στο μέλλον, όμως καταλαβαίνουν ότι αν φάνε όλο τους το φαγητό θα έχουν ενέργεια και δύναμη να ανέβουν στο μονόζυγο ή να παίξουν μπάλα.

Tip #5: Δώστε το καλό παράδειγμα

Έρευνες δείχνουν ότι το παιδί μιμείται και σταδιακά υιοθετεί τις διατροφικές συνήθειες των κηδεμόνων του. Αν λοιπόν θέλετε το παιδί σας να αναπτύξει μία υγιή σχέση με το φαγητό και να εστιάσει στην υγιεινή διατροφή, θα πρέπει πρωτίστως να το κάνετε εσείς που ζείτε μαζί του.

Πηγή: Healthy Kids Association Australia

footerlogo