Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ

Είναι νόστιμο μαμά!

Οι προτιμήσεις στα φαγητά αλλάζουν καθώς το παιδί μεγαλώνει. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο στην ηλικία των 3 ετών περίπου ένα στα τρία παιδιά δεν τρώνε πολύ ή τρώνε με δυσκολία. Πώς μπορείτε λοιπόν να επαναφέρετε την όρεξη του παιδιού σας και την διάθεση του να δοκιμάζει τα πάντα;

Μεταξύ 3 και 5 ετών, τα παιδιά αναπτύσσουν τη γεύση τους χρησιμοποιώντας πλέον και τις 5 αισθήσεις τους. Καθώς λοιπόν το φαγητό γίνεται σταδιακά μία πολύ σημαντική εμπειρία για το παιδί, είναι επίσης φυσικό να μην του αρέσουν όλα τα τρόφιμα. Γιατί; Επειδή από την ηλικία των 3 ετών, τα τρόφιμα που θεωρεί «νέα» για τις αισθήσεις του μπορεί να του προκαλέσουν φόβο και να τα απορρίψει πριν καν τα δοκιμάσει.
Καλώς ήλθατε στην περίοδο της "τροφικής νεοφοβίας", η οποία μπορεί να διαρκέσει από μερικές εβδομάδες μέχρι πολλά χρόνια. Γενικά, αυτό το στάδιο τελειώνει περίπου στην ηλικία των 6 ετών, ή σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει μέχρι και τα 10 χρόνια.
Μην το αντιμετωπίζετε σαν μια ιδιοτροπία, καθώς αυτή η περίοδος είναι μια απολύτως φυσιολογική φάση της ανάπτυξης παιδιών. Μάλιστα, είναι ένα καθολικό στάδιο που επηρεάζει 3 στα 4 παιδιά παγκοσμίως.
Τι ακριβώς συμβαίνει όμως;
Αυτή την περίοδο, το παιδί αρχίζει να απορρίπτει ένα φαγητό που αντιλαμβάνεται ως νέο. Μπορεί να είναι ένα φαγητό που δεν έχει δοκιμάσει ποτέ πριν, ή ένα γνωστό του φαγητό που όμως του παρουσιάζεται διαφορετικά μαγειρεμένο ή συνδυασμένο στο πιάτο.
Τα πρώτα σημάδια είναι αλάνθαστα: το παιδί επεξεργάζεται προσεκτικά το πιάτο, το μυρίζει, μετακινεί τα τρόφιμα σε αυτό με το πιρούνι του, γκρινιάζει, σπρώχνει το πιάτο, γυρίζει το κεφάλι, αρνείται να δοκιμάσει.
Πώς να το διαχειριστώ;
Δυστυχώς δεν υπάρχει μαγικός τρόπος να ενθαρρύνετε ένα παιδί να τρώει τα πάντα. Εντούτοις, ορισμένες καλές πρακτικές είναι πολύ χρήσιμες και θα σας βοηθήσουν να διευκολύνετε την κατάσταση.
1. Επιμείνετε διακριτικά
Το ίδιο τρόφιμο μπορεί να παρουσιαστεί 8 φορές ή 15 έως 20 φορές σύμφωνα με μερικές μελέτες, μέσα στον μήνα. Οι ειδικοί επιμένουν ότι η παρουσίαση του συγκεκριμένου φαγητού θα πρέπει να είναι πάντα η ίδια για να τη συνηθίσει.
2. Δώστε το καλό παράδειγμα (και μία μικρή παράσταση)
Μην διστάσετε να φάτε το ίδιο τρόφιμο μπροστά του, δίνοντας στο παιδί να καταλάβει ότι είναι πολύ νόστιμο με επιφωνήματα και χειρονομίες.
3. Μην το κάνετε μεγάλο ζήτημα
Εάν το παιδί σας εξακολουθεί να αρνείται να φάει, συνεχίστε να τρώτε κανονικά σαν να μην έγινε τίποτα. Δώστε του χρόνο να πεινάσει ή να βαρεθεί και να το δοκιμάσει μόνο του όσο τρώτε κι εσείς το δικό σας.
4. Μαγειρέψτε μαζί
Η συμμετοχή του παιδιού σας στην προετοιμασία του γεύματος θα το βοηθήσει να εξοικειωθεί με τα διαφορετικά τρόφιμα.
5. Διασκεδάστε
Η κλασική νουθεσία «μην παίζεις με το φαγητό σου» καταρρίπτεται. Τίποτα δεν μπορεί να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει καλύτερα τις διαφορετικές γεύσεις από τα τρόφιμα που συνδυάζει με ευχάριστες εμπειρίες. Φτιάξτε του φατσούλες στο πιάτο με τα λαχανικά ή ετοιμάστε του finger food που τρώγεται πιο εύκολα και πιο διασκεδαστικά.
6. Να είστε δημιουργικοί
Κάθε οικογένεια τροφίμων (λαχανικά, φρούτα, άμυλο, γαλακτοκομικά) έχει τουλάχιστον ένα «μέλος» που το παιδί σας θα αγαπήσει. Είναι σημαντικό να του επιτρέψετε να επιλέξει τα αγαπημένα του από κάθε οικογένεια τροφίμων και να τα συνδυάσετε κατάλληλα επιτυγχάνοντας επαρκή θερμιδική πρόσληψη και εξασφαλίζοντας την υγιή ανάπτυξη του σωματικού του βάρους.

Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι να διατηρήσετε την αυτοπεποίθηση σας και την υπομονή σας. Η αφύπνιση της γεύσης του παιδιού είναι μια περιπέτεια που βιώνει όλη η οικογένεια, με τα σκαμπανεβάσματα της.
Και παρόλο που γενικά οι προτιμήσεις σε τρόφιμα που το παιδί υιοθετεί στα 3 χρόνια του το ακολουθούν ως την ενηλικίωση, είναι επίσης πιθανή μία νέα μεταβολή των διατροφικών επιλογών του γύρω στην εφηβεία ή στα πρώτα ενήλικα χρόνια του.

footerlogo