ΔΕΣ ΕΔΩ ΙΔΕΕΣ

Στηρίζουμε τους μικρούς καλλιτέχνες: Τι λέμε στα παιδιά όταν μας δείχνουν τις δημιουργίες τους

Μαμά, Μπαμπά, σας αρέσει η ζωγραφιά μου;» Αυτή είναι μια ερώτηση παγίδα όταν η ζωγραφιά έγινε από παιδί 5 χρονών. Μου αρέσει; Πώς ξέρω αν μου αρέσει; Δεν ξέρω καν τι είναι.

Προσπαθώ να βρω οποιαδήποτε αναγνωρίσιμα σχήματα για να καταλάβω τι είναι. Όλο αυτό το διάστημα, τα ανυπόμονα μάτια του παιδιού μου με κοιτάνε στην ψυχή, αναζητώντας τον έπαινο.
Βλέπω πολλούς κύκλους και μουτζούρες και ένα κεφάλι. Υπάρχουν γυαλιά, αλλά μόνο ένα μάτι. Υπάρχει μία μουτζούρα στην κάτω αριστερή γωνία. Είμαι εγώ; Είναι αυτή; Είναι ένας εξωγήινος;

Οι γονείς νιώθουν να βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, όταν τους γίνεται αυτή η ερώτηση. Πόσοι από εμάς έχουμε απαντήσει με λάθος τρόπο, λέγοντας πράγματα όπως, «Μοιάζει με ένα πραγματικά γρήγορο αυτοκίνητο» όταν ο μικρός καλλιτέχνης ήθελε να ζωγραφίσει ένα κουτάβι, ή λανθασμένα πιστεύουμε ότι ο κόκκινος κύκλος είναι μπαλόνι, όταν το παιδί προσπάθησε να ζωγραφίσει εμάς.

Οι περισσότεροι γονείς καταφεύγουν δυστυχώς στην εύκολη λύση, δηλαδή τον έπαινο χωρίς ουσία, λέγοντας με ενθουσιασμό ή αδιάφορα «μπράβο αγάπη μου πολύ ωραίο». Είναι όμως αυτό αρκετό;

Και τι μπορούμε να κάνουμε ώστε οι απαντήσεις μας να είναι πραγματικά εποικοδομητικές και επαινετικές για το παιδί, βοηθώντας το να νιώσει αυτοπεποίθηση και ταυτόχρονα να βελτιωθεί στα σημεία που χρειάζεται, χωρίς όμως να πληγωθούν τα αισθήματά του;

1. Μην υποθέσετε ότι καταλάβατε τι βλέπετε

Ρωτήστε το παιδί: «Μπορείς να μου πεις για τη ζωγραφιά σου;» Πολλές φορές μπερδεύουμε ένα φορτηγό με έναν σκύλο που κάνει πατινάζ, έναν καλικάντζαρο με ένα δέντρο και ένα ντόνατ με μία αστρική πύλη. Τα παιδιά λατρεύουν να μιλούν για τη δουλειά τους και αυτή είναι η ιδανική στιγμή για να επωφεληθείτε από αυτή την τάση.

2. Δώστε έμφαση στις λεπτομέρειες

Μιλήστε για τη σκίαση, τις γραμμές, τα χρώματα και τις φόρμες που βλέπετε στο έργο. Δοκιμάστε απαντήσεις όπως, «Βλέπω ότι έκανες μωβ τον ουρανό. Πες μου περισσότερα γι' αυτό.» ή «Βάζεις μπλε κουκκίδες κάτω από το νερό. Θα ήθελα πολύ να ακούσω γι' αυτές»

Προσκαλέστε τα παιδιά να σας παρουσιάσουν τη διαδικασία σκέψης τους πίσω από το έργο τέχνης τους.

3. Σχολιάστε την προσπάθεια

Όταν βλέπετε το παιδί σας να συγκεντρώνεται και να προσθέτει λεπτομέρειες σε ένα σκίτσο, επαινέστε αυτό που παρατηρείτε.

Σχόλια όπως, «Βλέπω ότι σκέφτεσαι πολύ σε αυτές τις κυματιστές γραμμές.» ή «μπράβο που μένει το χρώμα μέσα στα πλαίσια.» δείχνουν ότι πραγματικά αναγνωρίζετε την προσπάθεια που καταβάλλει το παιδί.

4. Χρησιμοποιήστε φράσεις όπως, "Παρατήρησα..." ή "Βλέπω ότι εσύ...".

Πείτε κάτι που ξεκινά μια συζήτηση για το έργο τέχνης.
«Παρατήρησα ότι χρησιμοποιούσες πολύ μπλε. Είναι το αγαπημένο σου χρώμα;» Ή, «Βλέπω ότι έβαλες κίτρινο πάνω από το μωβ. Γιατί το έκανες έτσι αυτό το σχήμα;»

5. Μην κρίνετε ποτέ το έργο.

Το παιδί θα σας ρωτήσει «Σου αρέσει;» όμως αυτό είναι ερώτηση παγίδα, στην οποία ιδανικά θα πρέπει να απαντήσετε με μια συγκεκριμένη λεπτομέρεια που σας αρέσει.
«Αυτά τα μωβ σύννεφα μου θυμίζουν ένα ηλιοβασίλεμα που είδα χθες το βράδυ» ή «Το φορτηγό που ζωγράφισες φαίνεται πολύ γρήγορο».
Αυτά είναι σχόλια που θα ανοίξουν συζήτηση και θα ενθαρρύνουν περαιτέρω τη δημιουργικότητα του παιδιού χωρίς να το απογοητεύσουν.

6. Αγκαλιάστε τις δημιουργίες του

Μαζί με το παιδί βρείτε ένα σημείο στο σπίτι για να εκθέσετε τις ζωγραφιές του. Θα μπορούσε να είναι σε πίνακα ανακοινώσεων, στο ψυγείο με μαγνήτες, ή για πιο high tech γονείς, να τις σκανάρετε ώστε να τις έχετε ηλεκτρονικά και να τις μοιραστείτε με την ευρύτερη οικογένεια.

Δείχνοντας στο παιδί ότι εκτιμάτε τη δουλειά του το γεμίζετε αυτοπεποίθηση και του δίνετε κίνητρο να προσπαθήσει περισσότερο και να βελτιωθεί.

footerlogo